10.2.09

Professori

Professorina olisi paha olla. Jos esittäisin näkemykseni niin, että opiskelijat uskoisivat, haluaisivat uskoa tai toivoisivat uskovansa niihin, olisin heidän tiellään. Jos he eivät voisi uskoa, olisin heidän tiellään. Helpon naureskelun kohteenakin olisin heidän tiellään. Jos rikkoisin heidän illuusionsa tai jos vahvistaisin niitä, olisin yhtä lailla heidän tiellään. Jos todella innostaisin, olisin tiellä. Ja jos ohjaisin, voisin tehdä sen vain asettumalla tielle.

6 kommenttia:

suklaahirviö kirjoitti...

Minua pelottaisi professorina käyttämäni valta! Jos mulla olisi paha päivä, olisin hiljainen tai synkeä, niin joku todella herkkä opiskelija voisi siitä kehittää melkoiset ongelmat.. "se ei hyväksy mun gradun/lisurin/väitsärin viitekehystä, ideaa jne.."

Tai jos en osaisi rohkaista opiskelijaa oikealla tavalla, nähdä jonkun itsevarmalta vaikuttavan persoonan taakse, niitä epävarmuuksia.. :( Tavallaan olisi aika hurjaa olla asemassa, jossa voi itse niin monin pienin tavoin vaikuttaa nuorten ihmisten elämien suuntiin. En usko, että koskaan voisin alkaa kohauttaa sille olkapäitäni ja ottaa sitä kevyesti. (Ehkä siksi musta ei olisikaan proffaksi.;))

Hannelen paratiisi kirjoitti...

Professorin tärkein tehtävä on saada opiskelijat pitämään asioita kyseenalaisena.

kattoratsastaja kirjoitti...

..pitämään professoria kyseenalaisena.

presseri

Timo kirjoitti...

Mutta kuten sanottu, proffan pitäminen kyseenalaisenakin on vaarallista: auktoriteettien naurettavuus saa kaiken näyttämään liian helpolta.

Anonyymi kirjoitti...

Proffa on tiellä ja osoittaa tätä tietään.
Ja jos on hyvä, ei pyri tukkimaan sitä.
Mutta tiellähän se silti on, mokoma!

Anonyymi kirjoitti...

Olen miettinyt miksi professoreita pitäisi ollenkaan olla.

Korkeinta hengen viljelystä on vaikea ajatella ilman anti-autoritaarisuutta, muotojen, perinteiden ja instituutioiden halveksuntaa. Nämähän ovat vain ihmisten tapoja kun yliopisto on määritelmällisesti tekemisissä mielipiteistä ja sosiaalisista sopivaisuuksista riippumattoman objektiivisen tiedon kanssa.

Yliopistolle sopisi siksi ideologisestikin litteä organisaatio, jossa jokainen opettaja on tasa-arvoinen, ja hallinto olisi erikseen. Mieluiten ulkoistettuna.